Need Advice with my 1100z Gen 2


  • I'm beginning to get really frustrated with my 1100z Gen 2.   So far I've tried 3 different scopes. each of those with 3 different mounts/set of rings, and always the same..... groups that are WAY scattered and I always run out of upward travel on the scope.  The shooting has all been off sandbags, with 14.4 Crosman pellets.   I'm hoping that I don't have to start going through various brands/weights of pellets, because my Notos, Gauntlet 2, Maurader, and Niksan Ozark-TS all stack 10 pellets in nearly the same hole.  Frankly, if this rifle won't do the same, then I'll get rid of it.

      Now, I'm no novice to shooting, having completed an entire 23+ years in the military and competing in many "matches" during that time... so I'm sound in the basics, even though I am fairly new to the Air Gun world.    I really want to like this gun, but am soliciting advice.   The main reason I purchased the 1100z was due to seeing many videos/articles that raved about it's accuracy....some even with the 14.4 crosman pellets.    So Please.... I'm all ears!   I've included a pic of the last attempt at getting this thing shooting.

     

     



  • You might just have to try different pellets to find out what brand or type of pellet the rifle likes. It also depends on the hammer spring setting. I'm new to PCP rifles but not to air rifles. I do know that air rifles can be pellet picky. As far as the hammer spring adjustment goes, I would say maybe back out the adjustment till it's flush with the housing shoot 5 shots, turn in 1 full turn and shoot 5 shots.etc. See if the group gets tighter. I don't know what the limit is but I would not turn more tha 6 0r 7 full turns in. I have the 1100z gen 1and am sitll working on the best group/ pellet/ hammer spring combo. I'm sure that somone else will reply with more advice. Good Luck.

    Bill


  • I gotta give kudos to Barra.  I emailed my troubles to the "help desk", and Crystal replied with an offer to take the gun back and replace it with one that had been "tested" I jumped on the chance.  The old gun arrived at the Barra Offices last Friday (14 March 25), and now I'm just waiting to hear when the replacement is shipped.

      

      I always shoot any new gun "as is" when it arrives, just to see what I'm dealing with.  Even the "pellet picky" guns will show some "pattern" from group to group.... the gun I sent back never did.  It would scatter once low as in the pic, then the next time high, etc.  and all off a shooting bench with sandbags.  I even tried "tight" hold versus "loose", but even that wouldn't get any semblance of predictable grouping.  It reminded me of the Remington Nylon 66 I had as a kid.  I shot it so much that I "shot" the rifling out just in front of the chamber.  And it acted just like this gun....as if part of the rifling wasn't there.  When I checked the barrel, I could see some variance in the depth of the rifling.... the kind that happens when tooling is wearing out.... but hadn't thought much about it until now.  Hmm... Maybe that's why Crystal told me "We have tested rifles in the office as replacement for returns."  When the Gen 2 is marked as "sold out" on the website.   Lots of interesting possibilities.   Once the new gun arrives, and I get a chance to spend some time with it....at least I have something to compare it with (the returned gun).    I'll keep everyone posted on how things go.  


  • I second your kudos to the Barra/Moab customer service representatives, Crystal and Robert. They have handled several issue I have had with professionalism and courtesy. They are friendly and super helpful.

    I'm glad you are getting help with your problem, Ed. Please let us know how the accuracy is with the replacement 1100Z.


  • I may have spoken too soon.  The returned gun arrived at Barra on 14 March 25.   I waited a week (5 business days) before I sent this ..... 

    Morning Crystal!

    I'm checking in to see where we are in the replacement process for the rifle I returned. According to the tracking, it arrived at your offices a week ago (Friday, 14 March 25)

    Thank you!

     
    The response I got was:
     
    Hello Edward,
     
    I am sorry for the delay. I see that your return was delivered to our warehouse. Our team is working diligently to get every return processed in. We will notify you as soon as your return has been processed.
    Please note that it may take 2-4 days after your package arrives for our team to process the return and issue a refund/replacement.
     
    For more details about our return policy, please visit: Barra Airguns return policy
     
    Have a great day!
     
    Crystal B.
     
     Not sure what's goin on, but.... the gun has been there a total of FIVE business days (a full calendar week), yet I'm being told that it takes "2-4 days after it arrives for a replacement"?   Hmm... isn't FIVE days beyond that timeframe? 
     
      It always seems to happen, just about the time I praise an outfit, something like this happens.   Hope the folks at Barra keep an eye on these forums....and see this thread.        

  • Don't be too hard on the Customer Service Reps, Ed. It is probably one of the hardest and frustrating jobs there is trying to keep us customers happy. I just returned my CZ75 that had an issue for a replacement. Crystal was super helpful.

    I did notice that Barra/Moab has several different locations where products go to and come from, so it must be difficult for her to really know that all the locations are on the same page. Hopefully, feedback from us will help the company clean up any problems.

    No, I never have been a CSR but I have been in charge of people that deal with the customers and it is no small feat to keep every one happy. Just my two cents.


Please login to reply this topic!

The Official Forum of Barra Airguns

This forum is a community space for airgun enthusiasts to connect, share experiences, and discuss all things airguns. However, it is not monitored for customer service inquiries, and our team will not be responding to customer service related questions here.

If you need assistance, please reach out to our customer service team at help@barraairguns.com.

We appreciate your support and look forward to seeing your contributions in the community!